Istoria transportului de calatori se rescrie la Iasi
11 vagoane restaurate in doar zece ani de activitate. Acesta este bilantul unei sectii mai putin cunoscute din cadrul Regiei Autonome de Transport Public: cea de restaurare. Inima acestei sectii este insa inginerul Dorian Geba, pentru care istoria tramvaielor este o carte deschisa. Datorita lui si echipei sale de zece mesteri, saptamina trecuta a plecat spre Austria vagonul K, al noualea vagon restaurat la Iasi pentru muzeul Mariazell.
Tramvaie care au circulat la inceputul secolului al XX-lea in Viena, Salzburg sau St. Polten isi recapata stralucirea la Iasi, unde din miinile unor mesteri restauratori ies adevarate bijuterii pe sine. Sa reanimezi un vagon prafuit, pe alocuri ruginit si atacat de mucegai nu este deloc usor. Iti ia aproape un an, timp in care trebuie sa dai dovada de rabdare si foarte multa atentie. Parteneriatul dintre austrieci si Regia Autonoma de Transport Public (RATP) are deja noua ani.
„Dupa mai bine de 70 de ani de folosinta, supravietuind bombardamentelor asupra Vienei din 1944, un vagon austriac vechi din 1912 si restaurat de noi a luat drumul Austriei“, ne spune inginerul Dorian Geba, aratindu-ne vagonul K, al noualea vagon restaurat la Iasi pentru austrieci. Cu aceasta ocazie, RATP a fost vizitata de directorul Muzeului de tramvaie din Mariazell, Alfred Fleissner, care a prelungit colaborarea cu institutia ieseana si a solicitat restaurarea a inca trei vagoane de epoca. Spre depourile RATP se va intoarce insa si primul vagon electric vienez – vagonul A, restaurat de echipa mesterilor ieseni in anul 2001 – care necesita lucrari de intretinere dupa sase ani de uz in Austria.
„In Romania, la ora actuala nu avem nici un muzeu al tramvaiului, desi in Europa sint deja 164. Pe primul loc in topul celor mai multe muzee de acest gen se afla Germania, care are singura in jur de 56 de astfel de institutii“, a mai spus inginerul Geba. El este mindru de activitatea de restaurare de la Iasi, desi istoria tramvaielor, adunata in obiecte vechi, nu a avut loc in sediul institutiei decit la ultimul etaj, unde nu urca nimeni. „In ciuda tuturor piedicilor intimpinate, la ora actuala sintem singurul atelier de restaurare a tramvaielor din Europa“, adauga Geba, a carui sectie a adus RATP venituri de peste un milion de euro.
Parfum de Belle Epoque
Desi au lucrat peste 20.000 de ore pentru fiecare tramvai restaurat, mesterii inginerului Geba nu au testat de cele mai multe ori munca lor aici, la Iasi. „Diferenta dintre ecartamentul original si cel folosit acum la Iasi ne-a impiedicat sa le aratam tuturor munca noastra. Cu toate acestea, toate vagoanele au trecut fara probleme de verificarile care au testat atit functionalitatea tramvaielor, cit si fidelitatea redarii aspectului original“, a precizat Dorian Geba, adaugind ca „tramvaiele acestea de epoca au un schelet de stejar si sint restaurate cu utilaje si metode traditionale, uneori pornind doar de la citeva piese“.
Lucrarile sint realizate si ele cu utilajele firmei germane, care la inceputul anului 1900 a adus primul tramvai electric la Iasi. Spre deosebire de suratele lor recente, impodobite adesea cu „operele“ in graffiti ale diversilor calatori, vagoanele electrice de la inceputul secolului al XX-lea mai atrag si astazi privirea prin lux. Sub „coaja“ lor, ele pastreaza inca parfumul de Belle Époque: lambriuri din lemn exotic, infrumusetate cu desene deosebite si holsuruburi de alama.
RALUCA HRITULEAC
Jurnalul de Est
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu